Yazar
: Av.Arb.Pınar AKSOY GÜLASLAN
Anahtar
kelimeler : Sağlık hakkı, ilaç, endikasyon dışı ilaç, kanser ,tedavi, hasta,
hasta hakkı ,Sağlık Uygulama Tebliği
Kanser, tıp insanları tarafından
çare bulmak için milyonlarca deney yapılan yüzyılın en acımasız hastalığı
olarak kabul edilmektedir. Neredeyse her
gün bu amansız hastalığa yakalanmış birilerinin haberini alıyoruz. Biliyoruz ki pek çok kanser tedavisi uzun ve psikolojik açıdan zorlu bir
süreç. Psikolojik ve fiziksel zorluklar
yanında kemoterapi, ilaçlar ve diğer pek
çok tedavi türünün ekonomik külfeti de
hastaları mali sıkıntılara
sokmaktadır. Hastalar bu dönemde hukuksal yollara başvurmak istemedikleri için
ilaçların bedelleri borç alarak kendi imkanları ile karşılamaya
çalışıyorlar.
Genel Sağlık Sigortalı kişilerin Sağlık Uygulama Tebliğ'inde(SUT) ve eki
listelerde yer alan tıbbi malzemeler ve ilaçları temin etmeleri halinde fatura bedelleri SUT
ve eki listelerde belirtilen fiyatları aşmamak üzere Kurumca karşılanmaktadır.Ancak
listede yer almıyorsa hasta bu ilacı az yukarıda ifade ettiğimiz gibi kendi
cebinden parasını ödeyerek temin etmektedir. Bu süre hastalar açısından çok
yıpratıcı olup uzun süre ilaç
bedellerini karşılamaları ise mümkün olmuyor.
Hastaların
endikasyonlarına bağlı olarak bazı
ilaçları kullanabilmek için Sağlık Bakanlığı'ndan izin alınması gerekmektedir. Bu tarz ilaçlara
endikasyon dışı ilaç ismi verilmektedir.
Endikasyon dışı ilaç bedellerinin konusunda pek çok tartışma ve yanlış bilinen
bazı durumlar bulunmaktadır.
5510 sayılı Yasa'nın Sağlık
Hizmetlerine ilişkin hükümleri incelendiğinde 63. maddede kurumun finansmanını
sağlayacağı Sağlık Hizmetleri özetle,... Kişilerin hastalanmalarına
bakılmaksızın kişiye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri tedaviler gereği
sağlanacak sağlık hizmetleriyle ilgili teşhis ve tedavileri için gerekli
olabilecek kan ve kan ürünleri, kemik iliği, aşı, ilaç, ortez, protez, tıbbî
araç ve gereç, kişi kullanımına mahsus tıbbî cihaz, tıbbî sarf, iyileştirici
nitelikteki tıbbî sarf malzemelerinin sağlanması, takılması, garanti süresi
sonrası bakımı, onarılması ve yenilenmesi hizmetleri ... belirtilmiştir.
Sosyal
Güvenlik Kurumu İlaç Geri Ödeme Yönetmeliği 'nde Sosyal Güvenlik Kurumunca finansmanı sağlanan ilaçlar ile
finansmanının sağlanılması talebinde bulunulan ilaçların türleri, miktarları,
kullanım süreleri ile bu ilaçların ödeme usul ve esaslarını belirlemektir.
Bir ilacın ülkemizde onaylanmış
endikasyonu ve Kısa Ürün Bilgisinde tanımlanan dozu dışındaki her türlü
kullanımı, Sağlık Bakanlığınca verilen endikasyon dışı ilaç kullanım onayı ile
mümkündür.Bir ilacın ülkemizde onaylanmış endikasyonu dışındaki her türlü
kullanımı için Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan “Endikasyon Dışı İlaç
Kullanımı Kılavuzu”nda belirtilen esaslara da uyulacak olup, kılavuzda
tanımlanmamış durumlar için hasta bazında Sağlık Bakanlığı endikasyon dışı ilaç
kullanımı onayı aranacaktır.
Bir ilacın ülkemizde onaylanmış
endikasyonunda tanımlı olmayıp, SUT’ta özel düzenleme olarak yer alan koşulu
dışında kullanımı, Sağlık Bakanlığınca hasta bazında verilen endikasyon dışı
ilaç kullanım onayı ile mümkündür. İlaçlara ilişkin bedeller, Sağlık
Bakanlığınca hasta bazında verilen endikasyon dışı ilaç kullanım onayına
dayanılarak Kurumca karşılanır. Bu ilaç kullanımları “10/2/2016 tarihli ve
29620 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu İlaç Geri Ödeme
Yönetmeliği” kapsamında “İlaç Geri Ödeme Komisyonu” tarafından maksimum süre
içerisinde karara bağlanarak belirtilen yürürlük tarihi ile SUT’ta yayımlanır
ve/veya Kurum web sayfasında duyurulur ve yürürlük tarihinden itibaren bu
koşullar dahilinde bedelleri Kurumca karşılanır. Aynı zamanda yürürlük
tarihi öncesinde düzenlenmiş endikasyon dışı ilaç kullanım onayları bu madde
hükümleri kapsamında değerlendirilir.
1948'de kabul edilen İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi'nin 25.maddesi;
"Herkesin kendisinin ve ailesinin sağlık
ve refahı için beslenme, giyim, konut ve tıbbi bakım hakkı vardır. Herkes,
işsizlik, hastalık, sakatlık, dulluk, yaşlılık ve kendi iradesi dışındaki
koşullardan doğan geçim sıkıntısı durumunda güvenlik hakkına sahiptir. "
olduğu düzenlenmiştir.
"Ekonomik,
Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi"nin 12. maddesi de
sağlık hakkını "Sağlık
standardı hakkı" başlığı altında ;
"Bu
Sözleşmeye Taraf Devletler, herkesin mümkün olan en yüksek seviyede fiziksel ve
ruhsal sağlık standartlarına sahip olma hakkını tanıdığını ve hastalık
halinde her türlü sağlık hizmetinin ve bakımının sağlanması için gerekli
şartların yaratılması." gerektiği
düzenlenmiştir.
TC Anayasası madde 90 gereği usulüne
uygun olarak imzalanmış ve onaylanmış
uluslararası sözleşmeler iç hukuk kuralıdır.
1982
Anayasası'nın 56. maddesinde "Sağlık Hizmetleri ve Çevrenin
Korunması" başlığında;
"Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir. ağlık hizmetlerinden yararlanma hakkı, bir ekonomik ve sosyal haktır. "
"Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir. ağlık hizmetlerinden yararlanma hakkı, bir ekonomik ve sosyal haktır. "
Gerek
uluslararası metinler gerekse iç hukuk kuralları nazara alındığında Devlet
herkesin sağlık hizmetlerinden eşit olarak yararlanması için gerekli tedbirleri almalı,
kişilerin sağlık hizmetlerinden yararlanmasını sağlamak durumundadır.
İlacın kullanımındaki tıbbi
gereklilik temel alınarak sağlık hakkından kişilerin eşit olarak faydalanması
gereklidir. Bu bağlamda yaşama hakkına üstünlük tanınarak gerekli
düzenlemelerin yapılması son derece önemlidir.
Yorumlar
Yorum Gönder